بوک زیستو / وبلاگ / عادت به کتابخوانی / چگونه مطالعه روزانه داشته باشیم؟ 7 روش مطالعه مستمر
چگونگی مطالعه مستمر

چگونه مطالعه روزانه داشته باشیم؟ 7 روش مطالعه مستمر

آیا به دنبال دانستن روش مطالعه مستمر و داشتن یک مطالعه اصولی می‌باشید؟

همواره کتاب خوانی و تشویق افراد به مطالعه به شکل صحیح دارای اهمیت بوده است و صحیح‌ترین شکل مطالعه، نوع منسجم و مستمر آن می‌باشد، در این مقاله قرار است مروری بر چگونگی مطالعه مستمر و راه و روش‌های رسیدن به این نوع از مطالعه و یادگیری داشته باشیم.

چگونه مطالعه منسجم و مستمر داشته باشيم؟

ما می‌خواهیم در این مقاله به صورت ساده و قابل فهم بیان کنیم که چگونه می‌توانید مطالعه منسجم و مستمری داشته باشید و بگوئیم که این نوع از مطالعه چه کمکی به شما در درس خواندن می‌کند. برای داشتن یک مطالعه اصولی باید قدم به قدم پیش رفت و با اجرای روش‌های ساده، اما مستمر به نتیجه دلخواه رسید.

داشتن برنامه‌ریزی و هدفمند بودن را می‌توان مهم‌ترین عامل رسیدن به مطالعه منسجم و مستمر دانست، وجود برنامه‌ریزی، نظم و قدرت بیشتری به افراد در طول مطالعه می‌بخشد. قدم بزرگ بعدی در راه مطالعه داشتن تمرکز می‌باشد، در زمان مطالعه باید تمام فکر و ذکر کتاب خوان بر روی مطلبی که می‌خواند باشد و به هیچ عنوان امکان پرورش افکار گیج‌کننده و مزاحم را ندهد.

در نهایت باید بگوئیم راه رسیدن به مطالعه مستمر و منسجم سخت نیست فقط نیاز به تلاش و کوشش بسیار در این راه می‌باشد و با تکیه به اصول اصلی مطالعه جزئیات نیز به سادگی حل می‌شوند و شما به هدف خود می‌رسید.

چگونگی مطالعه مستمر

مطالعه مستمر و منسجم در درس خواندن کمک کننده است

مطالعه مستمر و منسجم در وهله اول در درس خواندن به دانش آموزان کمک می‌کند و باعث به دست آمدن نتایجی بسیار خارق‌العاده در عرصه‌ی یادگیری می‌شود، چگونگی این اتفاق و نحوه عملکرد یک مطالعه منسجم در درس خواندن ممکن است سوالاتی را برای دانش آموزان به وجود بیاورد. انسجام در مطالعه شرایط خاصی دارد و با گذشت زمان اندکی از شروع روش‌های مطالعه مستمر ذهن افراد پویا و فعال‌تر می‌شود، در نتیجه از سختی درس خواندن کاسته می‌شود.

بالا رفتن تمرکز در دراز مدت یکی از اثراتی است که می‌تواند در درس خواندن کمک‌کننده باشد و به یادگیری زود هنگام کمک بیشتری کند. علاوه بر آن دانستن راه و روش مطالعه مستمر و دانستن نکته‌های کلیدی باعث لذت در مطالعه می‌شود و درس خواندن را شیرین‌تر می‌کند.

آیا مطالعه مستمر در تقویت حافظه موثر است ؟

اثرات مثبت و تاثیر گذار در تقویت حافظه یکی از اتفاقاتی بوده که مطالعه مستمر به دنبال دارد و این عمل با گذر زمان تاثیرات خود را به جای می‌گذارد و شما باید برای دیدن نتایج انکار نشدنی مطالعه بر روی حافظه، صبر کنید تا پس از مدتی شاهد تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود باشید.

داشتن تمرکز یکی از اصولی‌ترین رکن‌های مطالعه می‌باشد. همین موضوع باعث تغذیه مغز نیز شده و باعث انسجام سلول‌های مغزی نیز می‌شود. به طبع آن، حافظه فرد با تکرار مکرر مطالعه همراه با تمرکز بالا دچار تغییرات مثبتی شده و در نهایت منجر به تقویت حافظه خواهد شد.

بنابراین می‌توان اثرات مثبت و موثری را که باعث تقویت حافظه می‌شود، جز نتایج اعجاز انگیز و جذاب مطالعه مستمر دانست و با استمرار در مطالعه، قدرت حافظه را افزایش داد.

مطالعه مستمر در عادت سازی به مطالعه

7 روش مطالعه مستمر و منسجم

چگونگی مطالعه مستمر و منسجم در گرو روش‌هایی می‌باشد که باعث تسهیل مطالعه و ایجاد شوق بیشتر می‌شود و برای هموار نمودن یادگیری می‌توان به یادگیری روش‌های مطالعه پرداخت. به طور معمول افراد برای یادگیری بهتر به روش‌های متفاوتی روی می‌آورند و متاسفانه در برخی از مواقع به دلیل پیروی از یک روش اشتباه و مطالعه مکرر اما غیراصولی نسبت به یادگیری دلسرد می‌شوند.

اما اگر دانش‌آموزان و افراد علاقه‌مند به یادگیری پویا و منسجم روش مطالعه صحیح را بیاموزند، نتایج دلخواه را به دست می‌آورند. در ادامه این مطلب ما به بیان ۷ روش چگونگی مطالعه مستمر و منسجم خواهیم پرداخت و روش‌های آسان و نتیجه بخش را گلچین کرده و توضیحات مختصری درباره هرکدام از روش‌ها و کارکرد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

مطالعه‌های گوناگونی را تجربه کنید

خستگی از خواندن مداوم یک مطلب یکی از مهم‌ترین باگ‌های مغز بوده و اگر ما به طور مداوم یک کتاب را بخوانیم دلزدگی و خستگی را به دنبال خواهد داشت، در این موقعیت باید از تنوع بهره‌مند شد و مطالعات گوناگونی را تجربه نمود.

تفسیر ساده‌تر این مفهموم یعنی شما نباید زمان طولانی خود را مشغول خواندن یک کتاب درسی کنید و دقیقا زمانی که حس می‌کنید باید دست از مطالعه بردارید. کتاب دیگری را جایگزین کتاب قبلی کنید و با تکرار این چرخه شما علاوه‌بر مطالعه کتاب‌های گوناگون بازده بسیار مناسبی از حافظه و مغز خود داشته اید.

یک چک لیست از مطالعات خود داشته باشید

چک لیست، یک جز جدایی‌ناپذیر برای مطالعات متمرکز و هدفمند می‌باشد، زمانی که شما یک چک لیست از قسمت‌های مهم کتاب تهیه می‌کنید، می‌توانید تمرکز بیشتری داشته باشید، اثرات مثبتی که چک لیست می تواند بر روی کیفیت مطالعه بگذارد فراتر از تصورات بوده و برخی از اثرات مثبت چک لیست به شرح زیر می باشد:

  1. ایجاد نظم یکی از اثرات مهم داشتن چک لیست می‌باشد، وجود نظم باعث می‌شود عملکرد بهتری در مطالعه داشته باشید.
  2. کاهش استرس دومین تاثیر چک لیست بر روی کیفیت مطالعه و ذهن شما می‌باشد. وجود یک برنامه منظم استرس های فرد را در هنگام مطالعه کاهش می‌دهد.
  3. وجود چک لیست از فراموشی جلوگیری می‌کند و شما تمام برنامه‌های مطالعه خود را به یاد خواهید داشت.

روش مطالعه مستمر

انتخاب زمان و مکان مناسب برای مطالعه

بازدهی ذهن هر فرد در زمان و مکان مناسب در بهترین حالت خود می‌باشد. هر فرد با شناختی که از خود دارد باید بهترین زمان و مکان را برای مطالعه انتخاب کند، این موضوع بیشتر از آن که به نظر می آید مهم می‌باشد، زیرا ویژگی های شخصیتی هر فرد متفاوت با فرد دیگر است به همین دلیل بازدهی ذهن افراد در هر زمان و مکانی متغیر است.

فردی نیاز به یک مکان دنج و آرام برای مطالعه دارد و ممکن است فردی دیگر در مکان‌های پر سرو صدا و شلوغ بازدهی خیلی بهتری داشته باشد، در نهایت با توجه به شناختی که از خود دارید زمان و مکان دلخواهی را برای مطالعه انتخاب کنید.

قسمت‌های مهم مورد مطالعه را مرور کنید

یادداشت‌برداری و سپس مرور مطالب یک قدم مهم در راستای مطالعه منسجم است. استمرار شما در مرور مطالب در گذر زمان قدرت یادگیری بهتری را به ارمغان می‌آورد و ذهن شما در یادآوری مطالب عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

در ادامه می‌توان گفت اگر می‌خواهید به نتایج بهتری در مطالعات برسید، مرور کردن مطالب را فراموش نکنید، این کار کوچک برای شما یک قدم بزرگ به شمار می‌رود و راه نزدیک شدن به مطالعه منسجم را هموارتر می‌کند. زیرا مرور جملات به دفعات زیاد استمرار زیادی را طلب می‌کند و همین استمرار، موفقیت در مطالعه را در پی دارد.

کاهش افکار منفی و مدیتیشن

مطالعه با وجود افکار منفی یکی از مخرب‌ترین کارهایی است که می‌توان انجام داد و این کار چیزی به جز کلافگی را به دنبال نخواهد داشت، به همین دلیل باید بار منفی موجود در افکار را قبل از مطالعه کاهش داد تا بتوان از مطالعه نتیجه گرفت.

راه‌های زیادی برای ایجاد آرامش و از بین بردن افکار منفی وجود دارد، مدیتیشن را می توان سرآمد روش‌های رهایی و آزادی ذهن دانست و انجام چند دقیقه مدیتیشن قبل از مطالعه باعث پاکسازی ذهن می‌شود. در نهایت باید گوشزد کرد تحت هیج عنوانی با افکار منفی به سمت مطالعه نروید و سر فرصت با کمی مدیتیشن دوباره مطالعه را شروع کنید.

مدیتیشن برای عادت سازی به مطالعه

دوری نمودن از عامل‌های مختل‌کننده تمرکز مانند تلویزیون و گوشی موبایل

علاقه به استفاده بیش از حد گوشی موبایل و دیدن برنامه‌های تلویزیونی یکی از زیان آورترین عامل‌هایی بوده که خلل زیادی به کیفیت و مدت زمان مطالعه وارد می‌کنند. به طور معمول برخی از افراد به صورت اعتیاد آوری به استفاده از تکنولوژی می‌پردازند و مطمئنا این موضوع مانند یک سد در برابر مطالعه مستمر و منسجم است.

دوری کردن قدم به قدم و اصولی از موبایل و تلویزیون و استفاده بهینه از آن‌ها بر روی ذهن و سرعت یادگیری تاثیر می‌گذارد و افراد زمان بیشتری را برای مطالعه خواهند داشت.

مطالعه عمیق و درک معانی در هنگام کتاب خواندن

در هنگام کتاب خوانی ممکن است با کلمات و جملات پیچیده‌ای مواجه شوید، در زمان رویارویی با چنین موردی باید به درک معانی بپردازید تا فهم مطلب برایتان ساده‌تر باشد. اگر شما از کنار جملات نامفهوم به راحتی گذر کنید مطالعه شما مختل می‌شود و بدون فهمیدن موضوع فقط مطلب را به خاطر می‌سپارید که در دراز مدت تاثیرات نامطلوبی به جای می‌گذارد.

مطالعه مستمر و کتاب‌خوان شدن

کتاب خوان شدن یک شگفتی مهم بوده که در اثر مطالعه مستمر و صحیح می‌توان به آن دست یافت و یادگیری نحوه‌ی مطالعه خوب و صحیح کمک زیادی می‌کند تا افراد کتاب خوان دانش و تمرکز خود در کتاب خوانی را بالا ببرند، یکی از راهنماهای مهم برای رسیدن به مطالعه مستمر استفاده از دوره‌های آموزش است.

در دوره اکسیژن نکات مهمی بیان شده و دستاوردهای بسیاری برای افراد کتاب خوان خواهد داشت. به طور خلاصه این دوره به آموزش تکنیک‌های مهم مطالعه و تبدیل‌شدن مطالعه به یکی از مهم‌ترین کارهای روزمره می‌پردازد.

نویسنده: kardorost
تاریخ انتشار:6 ماه قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.