بوک زیستو / وبلاگ / عادت به کتابخوانی / 5 راه موثر عادت به مطالعه روزانه

5 راه موثر عادت به مطالعه روزانه

چگونه مطالعه بخشی از زندگی ما می‌شود؟ چرا عادت به مطالعه روزانه در افراد وجود دارد؟

امروزه عادت کردن به مطالعه و استفاده از راهکارهای کاربردی در این زمینه، اهمیت فراوانی دارد. طبق آخرین مطالعات علمی، مغز با کتاب خواندن تحریک شده و سلامت خواهد ماند. در این شرایط کتابخوانی مستمر می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و قدرت حافظه را نیز تقویت کند. با این حال جالب است بدانید که بر اساس جدیدترین آمار، سرانه مطالعه روزانه مردم ایران 16 دقیقه است!

این آمار در مقایسه با میانگین ساعت مطالعه مردم جهان تامل برانگیز بوده و جای بحث و بررسی دارد. با این حال همیشه این سوالات مطرح می‌شوند که راز عادت به مطالعه روزانه مردم کتابخوان چیست و تقویت این عادت چگونه اتفاق می‌افتد؟ در این مقاله مهم‌ترین راهکارهای ایجاد عادت به کتابخوانی را بررسی می‌کنیم و در نهایت به سوالات پیشرو در این حوزه پاسخ می‌دهیم. اگر شما نیز دوست دارید با مهم‌ترین راهکارهای عادت کردن به مطالعه آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چگونه عادت به مطالعه روزانه را در خود پرورش دهیم؟

خوب خواندن یک مهارت بزرگ است. دستیابی به این مهارت می‌تواند با استفاده از روش‌های متعدد حاصل شود. با این حال مهم‌ترین موضوع این است که یک فرد چگونه می‌تواند عادت به مطالعه را در وجود خود پرورش دهد؟ برای تبدیل شدن به یک کتابخوان دائمی، ایجاد انگیزه و علاقه برای کتابخوانی، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

بنابراین، در وهله اول فرد باید یک کتاب جذاب را برای کتابخوانی انتخاب کند. در این حالت ذوق و شوق بیشتری برای کتاب خواندن خواهد داشت. هرچه کتاب مورد نظر برای شما جذاب‌تر باشد، احتمال ادامه دادن آن یا خوانش موضوعات مرتبط به آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

عادت به مطالعه روزانه

چرا تقویت عادت به مطالعه مهم است؟

طبق جدیدترین دستاوردهای علمی، افرادی که کتاب خواندن را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهند، استرس و اضطراب کمتری را در طول روز تجربه می‌کنند. علاوه بر این احتمال ابتلای آنها به بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمتر خواهد بود. این در حالی است که افراد کتابخوان در بهبود مهارت‌های تحلیلی نیز یک سر و گردن از سایر افراد بالاتر خواهند بود.

مهم بودن تقویت عادت به مطالعه کودکان در سنین پایین

بیشتر کودکان علاقه زیادی نسبت به مطالعه کتاب ندارند. در این شرایط آموزش‌های صحیح توسط خانواده، قرار گرفتن در محیط مطالعه، استفاده از بوک مارک‌های مخصوص و… می‌توانند کودک را ترغیب به مطالعه کنند. اگر کودک شما به کتاب خواندن عادت کند، پس از ورود به مدرسه یا قرار گرفتن در محیط آموزشی نیز، این عادت را حفظ خواهد کرد. بنابراین، ایجاد این عادت می‌تواند به منزله یک هدیه بزرگ برای کودک شما باشد که مسیر موفقیت او را در آینده‌ای نه چندان دور هموار خواهد کرد.

 

عادت به تقویت به مطالعه در کودکان

چگونه مطالعه را شروع کنیم و آن را به یک عادت تبدیل کنیم؟

تقریبا تمام مردم جهان در طول زندگی خود چند هدف مهم را تعیین کرده و از تمام تلاش خود برای دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند. مطالعه مستمر و روزانه نیز یکی از مهم‌ترین اهدافی است که یک فرد می‌تواند برای رسیدن به آن تمام تلاش خود را به کار ببرد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که علاقه زیادی به کتاب خواندن ندارید یا مدام از خود سوال می‌کنید که چگونه مطالعه را شروع کنیم، باید در انتخاب مسیر خود تجدید نظر کنید.

به نظر می‌رسد برای شروع این کار، انتخاب یک کتاب کوتاه و جذاب می‌تواند به شما کمک کند. امروزه کتاب‌های معروف و جذابی در دنیا وجود دارند که در یک چشم بهم زدن می‌توانند دست‌تان را گرفته و شما را با زندگی شخصیت‌های داستان همراه کنند.

5 روش عادت به مطالعه روزانه که شما نیاز دارید

آموزش چگونگی شروع عادت به مطالعه می‌تواند زندگی شما را دستخوش تغییرات فراوانی کند. بنابراین، در مرحله اول باید این باور را در وجود خود تقویت کنید که مطالعه یک جز جدا نشدنی از زندگی یک فرد هدفمند است.

در این شرایط کتاب خواندن نه تنها دشوار نخواهد بود بلکه می‌تواند در برنامه روزانه شما گنجانده شود. در حال حاضر روش‌های زیادی برای ایجاد عادت به مطالعه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کرد. مهم‌ترین این روش‌ها را در زیر برای شما آورده‌ایم:

یک جای مناسب برای کتاب‌های خود در نظر بگیرید

تجربه ثابت کرده است که قرار گرفتن در محیط مطالعه می‌تواند تمایل فرد را برای خواندن کتاب افزایش دهد. با این حساب بهتر است برای عادت به مطالعه روزانه یک مکان مناسب را برای کتاب‌های خود در نظر بگیرید. هرچه کتاب‌های شما در معرض دید باشند، تمایل شما نیز برای مطالعه آنها افزایش پیدا خواهد کرد.

در این حالت بهتر است یک کتابخانه کوچک و جمع و جور را برای خود تهیه کرده و آن را در معرض دید قرار دهید. با این حساب ممکن است هنگام تماشا کردن برنامه‌های تلویزیون یا غرق شدن در فضای مجازی، چشمتان به کتاب‌ها بخورد یا تمایل داشته باشید تا با ادامه داستان کتاب همراه شوید.

مکان مناسب برای مطالعه

سعی کنید در ابتدا از کتاب های با حجم کم استفاده کنید

برای شروع کتابخوانی یا ایجاد این عادت، خواندن کتاب‌های قطور انتخاب خوبی نخواهند بود. بیشتر افرادی که عادت به کتاب خواندن ندارند، ناگهان تصمیم می‌گیرند که یک کتابخوان حرفه‌ای شوند. با این حال در بیشتر مواقع به در بسته می‌خورند چرا که تصمیم آن‌ها توسط هوش هیجانی گرفته شده است. در نهایت نیز پس از مدت کوتاهی کتاب را به حال خود رها کرده و آن را به اتمام نمی‌رسانند. در این شرایط پیشنهاد ما این است که کتاب خواندن را از کتاب‌های با حجم کم آغاز کنید تا در ادامه مسیر دلسرد نشوید.

برای مطالعه کردن برنامه ریزی کنید

شاید این موضوع عجیب به نظر برسد اما بیشتر افراد کتابخوان، برای کتابخوانی زمان بندی‌های مشخص دارند. با این حساب با تعیین کردن یک زمان خاص برای مطالعه می‌توانید خودتان را ملزم به کتابخوانی کنید. در این شرایط پیش فرض ما این است که شما به عهد و پیمان خود پایبند خواهید بود. بنابراین، روزانه سر یک ساعت مشخص می‌توانید به کتابخانه خود مراجعه کرده و چند صفحه از کتاب مورد نظر را مطالعه کنید.

یادداشت برداری کنید

هنگام خواندن کتاب یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که یک مداد را کنار دست خود قرار دهید. با استفاده از مداد می‌توانید موارد مهم را در یک برگه کوچک یادداشت کنید و در نهایت برگه را روی مانیتور، در یخچال یا کمد بچسبانید. در این حالت با هر بار دیدن برگه‌ها به یاد کتاب‌تان خواهید افتاد. بنابراین، تمایل شما برای خواندن ادامه کتاب یا مطالعه مجدد آن افزایش پیدا می‌کند.

یادداشت برداری در زمان مطالعه

دوستان کتابخوان پیدا کنید

تاثیر دوست در زندگی بشر غیرقابل انکار است. بنابراین، دوستان خوب می‌توانند عادت های خوب را در وجود ما نهادینه کنند. با معاشرت کردن با افراد کتابخوان، مطالعه کردن تبدیل به امری دائمی خواهد شد. بیشتر این افراد در طول روز در مورد کتاب‌های مختلف صحبت می‌کنند و همین موضوع می‌تواند موجب ایجاد انگیزه شود. علاوه بر این برخی از این افراد در دورهمی‌های کتابخوانی شرکت می‌کنند که همین امر می‌تواند تجربه لذت‌بخش و متفاوتی برای شما باشد.

مطالعه روزانه شما را به کتاب خواندن علاقه‌مند می‌کند

هرچه بیشتر به سمت کتاب بروید، تمایل و علاقه شما نسبت به کتابخوانی بیشتر می‌شود. با این حساب خواندن روزانه کتاب می‌تواند علاقه شما را نسبت به مطالعه بیشتر کند. در این شرایط بهتر است یک محیط آرام و دنج را برای مطالعه انتخاب کرده و بخشی از کتاب مورد نظر خود را بخوانید. این روش می‌تواند از دور شدن شما از محیط مطالعه جلوگیری کند. در نتیجه تنبلی را کنار گذاشته و به صورت پیوسته مطالعه را ادامه خواهید داد.

علاقه به مطالعه

برای تقویت کتاب خواندن و عادت به آن می‌توانید از دوره‌ها و آموزش‌ها استفاده کنید

در حال حاضر دوره‌ها و آموزش‌های زیادی برای تقویت کتابخوانی و عادت به آن وجود دارند که می‌توانند در این زمینه کارگشا باشند. یکی از این دوره‌های مهم و کاربردی، دوره اکسیژن است که می‌تواند عادت کتابخوانی را در شما ایجاد کند.

با استفاده از دوره اکسیژن، مهارت‌های عادت به کتابخوانی به فرد آموزش داده می‌شود. با این حساب پس از طی کردن دوره می‌توانید از نتایج بی‌نظیر آن در دوران زندگی خود استفاده کنید. دوره اکسیژن دستاوردهای زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. با استفاده از دوره اکسیژن یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید بدون ایجاد خلل در کارها و برنامه‌های روزانه، یک رفتار جدید را به راحتی وارد زندگی‌تان کنید.
  2. در دوره اکسیژن یک تکنیک طلایی به شما آموزش داده می‌شود که با استفاده از آن مسیر عادت‌سازی با سرعت و لذت بیشتری طی خواهد شد.
  3. با بهره‌گیری از این دوره یاد می‌گیرید که چگونه می‌توانید موانع و مشکلات پیش از مطالعه را از سر راه بردارید.
  4. در دوره اکسیژن شش تکنیک کلیدی و پایه نیز به شما آموزش داده می‌شود که هر فرد باید قبل از شروع کتاب خواندن آنها را بلد باشد.
  5. در نهایت با استفاده از این دوره می‌توانید متوجه شوید که چرا عادت‌های بد راحت‌تر از عادت‌های خوب شکل می‌گیرند. در نهایت راهکار معکوس کردن این حالت را نیز آموزش خواهید دید.
نویسنده: kardorost
تاریخ انتشار:6 ماه قبل

یک نظر در “5 راه موثر عادت به مطالعه روزانه

  1. m-sh گفت:

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون.
    بنظرم خیلی کاربردی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.