بوک زیستو / وبلاگ / عادت به کتابخوانی / چطور عادت به کتاب خواندن را در خود ایجاد کنیم – 9 راه آسان عادت به مطالعه

چطور عادت به کتاب خواندن را در خود ایجاد کنیم – 9 راه آسان عادت به مطالعه

چطور به کتاب خواندن عادت کنیم ؟ چرا عادت به مطالعه روزانه مهم است؟ همه ما از مزیت‌های مطالعه و تاثیری که روی پیشرفت و بازدهی ما می‌گذارد آگاهیم، با این حال اکثر اوقات نمی‌توانیم آن را به صورت روتین وارد زندگی خود کنیم. عادت به کتاب خواندن، تقریبا در همه افراد موفق وجود دارد. این مسئله یک موضوع ذاتی نیست بلکه هر شخص با کمی تمرین و در نظر داشتن برخی نکات ساده، می تواند به راحتی به یک کتاب‌خوان حرفه‌ای تبدیل شود. در ادامه نیز ما 9 راه آسان را به شما معرفی می‌کنیم.

از این طریق شما می‌توانید تنها با انجام چند تکنیک ساده اما کاملا موثر، کتاب‌های متفاوتی بخوانید و جایگاه خود را در هر شغل و موقعیتی که هستید بالا ببرید. از طرفی یادگیری باعث افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت شخصی نیز خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما موضوع مطالعه و استمرار آن را جدی بگیرید و این راه‌ها را امتحان کنید تا مطالعه به بخشی جدا نشدنی از زندگی‌تان تبدیل شود.

اکثر ما می‌شنویم که مطالعه کلید اصلی موفقیت است. کسانی که عادت به مطالعه روزانه دارند و این کار را به صورت یک روتین انجام می‌دهند، اطلاعات زیادی دارند و همیشه از اشخاص سرشناس، موفق و قابل احترام به شمار می‌روند. این مسئله به خاطر استمراری است که آن ها در عادت به کتاب خواندن داشته اند.

ذهن انسان قابلیت‌های بسیار بالایی دارد. به نوعی ما هنگامی که از این قابلیت‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم ذهنیت خود را تقویت کرده و قدم‌های بهتری برداریم. مطالعه کردن می‌تواند پنجره‌های جدیدی از دنیای اطراف به روی ما باز کند.

عادت به کتاب خواندن

چرا باید عادت به کتاب خواندن را در خود پرورش دهیم

کتاب‌ها منابع با ارزشی هستند. تنوع بالا باعث می‌شود شما در هر زمینه‌ای که دست بگذارید، بتوانید آثاری گوناگون از نویسندگان را مشاهده نمایید. آن‌ها از دریچه‌های تازه با شما سخن می‌گویند و زندگی‌هایی را به شما می‌بخشند که شاید هیچ وقت فرصت تجربه آن را نداشته باشید.

نویسندگان نه تنها عقاید، بلکه تاریخ، تمدن و واقعیت‌ها را نمایان می‌کنند. عادت داشتن به مطالعه نوعی درگیری ذهنی مثبت ایجاد می‌کند، این موضوع تا حد زیادی سبب امیدواری به جهانی می‌شود که در حالت عادی می‌تواند ما را به پرتگاه بی‌معنایی سوق دهد.

دکارت در کتاب “در باب به راه بردن عقل” می گوید، کتاب خواندن و عادت به کتاب خواندن مثل هم نشینی با کسی است که دارد بهترین یافته‌های تمام عمرش را با ما اشتراک می‌گذارد. به خاطر همین است که اگر از کسی که کتاب می‌خواند و زیاد در اجتماع حضور پیدا نمی‌کند بپرسید آیا احساس تنهایی نمی‌کند، خنده‌اش می‌گیرد. کتاب‌ها یافته‌هایی را به ما نشان می‌دهند که حاصل یک عمر تلاش و تحقیق یک فرد بوده‌اند.

وقتی شما این موضوع را به صورت یک روتین دنبال کنید، جزئی از شما می‌شود و مثل یک سرگرمی برای ذهن عمل می‌کند. عادت به مطالعه هر روز چیز جدیدی به شما یاد می‌دهد و زندگی‌تان را از یک نواختی نجات خواهد داد.

در جواب اینکه اصلا چرا باید عادت به مطالعه روزانه داشته باشیم؟ باید بگوییم مسئله استمرار است. عادت به کتاب خواندن زمانی ارزش پیدا می‌کند که به صورت مداوم آن را دنبال کنید. فعالیت‌های نامنظم که در شرایط افراط و تفریط قرار می‌گیرند، نمی‌توانند تاثیرگذار باشند. به همین دلیل است که ساختن یک عادت مثبت، در درجه اول سبب موفقیت شما می‌شود. این مسئله حتی از اشتیاق هم مهم‌تر است.

عادت به مطالعه روزانه

9 راه آسان عادت به مطالعه و چگونگی عادت سازی به کتاب

تا به حال از اهمیت کتاب خوانی و عادت سازی به خواندن کتاب صحبت کردیم. مهم ترین سوال این است که چطور باید این عادت را در خود ایجاد و تقویت کنیم؟ همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، این مسئله به هیچ وجه ذاتی نیست. بستگی به این دارد که شما چطور با مطالعه رو به رو شده‌اید و بهترین راه برای شما چیست؟ با تمرینات بسیار ساده و در نظر داشتن شرایط، می توانید عادت به کتاب خواندن را در خود تقویت کنید.

متاسفانه آشنایی ما به مطالعه اکثرا در مدرسه و در اغلب اوقات با کتاب های آموزشی نه چندان جذاب شروع شده است. به همین دلیل وقتی حرف از عادت سازی و مطالعه می شود، مفاهیمی ایجاد شده به ذهن، کسل کننده هستند. در حالی که اگر حیطه مورد علاقه خود را پیدا کنید، هرگز دست از این سرگرمی برنمی‌دارید.

در ادامه به معرفی چند تکنیک کارساز و کلیدی می‌پردازیم. با رعایت آن ها و پیگیری منظم، شما هم بعد از مدتی عادت به کتاب خواندن پیدا می‌کنید و روز به روز به آگاهی و اعتماد به نفستان اضافه خواهد شد. به ویژه اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید، این تکنیک‌ها به شما کمک زیادی خواهد کرد.

همیشه یک کتاب همراه خود داشته باشید

سعی کنید همیشه برای عادت به کتاب خواندن، یک کتاب همراه خود داشته باشید. برای این کار بهتر است کتاب‌های جیبی و یا نسخه‌های کوتاه‌تر را انتخاب کنید. این مسئله باعث می‌شود عذری برای بردن کتاب به مکان های مختلف و حمل آن نداشته باشید.

برای همه ما پیش می آید که در وسایل حمل و نقل عمومی هستیم و یا اواسط کار، اوقات اضافه‌ای داریم که وقتمان هدر می‌رود. در این موقعیت‌ها اگر کتاب همراهتان باشد، می‌دانید یک سرگرمی دارید و کم کم این موضوع هم تبدیل به یک عادت خواهد شد. در این صورت کتاب باید یکی از متعلقات همیشگی کیف شما باشد.

کتاب خواندن مستمر

از لوازم الکترونیکی مثل موبایل و تلویزیون کمتر استفاده کنید

همه ما به خوبی می‌دانیم که تلوزیون، موبایل و تمام وسایل الکترونیکی وسایلی هستند که بیشترین جنبه آن‌ها معطوف به سرگرمی است و مخل‌کننده عادت به کتاب خواندن هستند. ممکن است ساعت‌ها پشت صفحه موبایل در سوشال مدیا وقت بگذرانیم و هیچ دست آوردی هم نداشته باشیم.

بعد خودمان را سرزنش می‌کنیم که چرا این وقت را هدر داده‌ایم. شما باید این مسئله را کنترل کنید. با محدود کردن لوازم الکترونیکی در زمان‌هایی که واجب نیست، فرصت بیشتری برای مطالعه خواهید داشت. شاید این کار ابتدا سخت به نظر برسد اما بعد از مدت کوتاهی، عادت به کتاب خواندن در شما تقویت خواهد شد.

کتاب‌های جذاب و مطابق سلیقه خود تهیه کنید

بهترین کتاب برای شروع چیست؟ این سوال هرگز نمی تواند یک جواب مشخص داشته باشد. در راه چگونگی عادت سازی به کتاب خواندن، ابتدا باید ببینید به چه چیز‌هایی علاقه دارید. برای این کار به استعداد ها و علایق خود تا به حال توجه کنید. ببینید چه چیزهایی توجه شما را جلب می کند.

تنوع کتاب ها آنقدر زیاد است که قطعا می‌توانید کتاب‌هایی مطابق با سلیقه خود پیدا کنید. سعی کنید از فردی که به مطالعه علاقمند است و یا کسی که با علایق شما آشنایی دارد، به شما در انتخاب آن کمک کند تا تصمیم بهترین بگیرید.

زمان مطالعه را به صورت پلکانی بالا برید

پیش‌تر هم در این باره صحبت کردیم. استمرار مهم‌ترین نکته در این راه محسوب می‌شود. درست است که در ابتدا احتمالا اشتیاق زیادی دارید اما سعی کنید ابتدا با یک زمان کوتاه شروع کنید و آن را به صورت تدریجی و پلکانی بالا ببرید.

فراموش نکنید که مهم ترین نکته، ادامه دادن این مسیر است. زمان حدودی را با توجه به زمان اضافه و حوصله خود تنظیم کنید. 15 الی 20 دقیقه برای ابتدا بهترین گزینه محسوب می‌شوند. بعدتر که به مطالعه روزانه عادت کردید، این زمان را بالا ببرید. فراموش نکنید همیشه به حداقل زمانی که برای خود مشخص کرده اید پایبند بمانید.

مطالعه پلکانی

شرکت کردن درکتاب‌خوانی گروهی

گروه‌های مختلف کتاب‌خوانی هستند که به صورت آنلاین فعالیت کرده و عادت به کتاب خواندن را در جامعه نهادینه می‌کنند. شما می‌توانید همراه این گروه‌های دوستی مطالعه کنید. همچنین می توانید از یک دوست بخواهید تا باهم مطالعه یک کتاب را شروع کنید. در این صورت به نوعی انگیزه زیادی خواهید داشت تا مطالعه کتاب را ادامه بدهید.

وقتی در یک گروه و یا در ارتباط با یک فرد قرار می‌گیرید، راحت تر خود را ملزم می‌دانید تا حتما تحت هر شرایطی بخش‌های مشخص شده از کتاب را بخوانید. همچنین علاوه‌بر عادت به کتاب خواندن، می‌توانید درباره کتاب و دیدگاه های مختلف به آن هم با همراهانتان مباحثه کنید.

کتاب کوتاه انتخاب کنید

اولین کتابی که انتخاب می کنید، اهمیت زیادی در ادامه راه شما دارد. یکی از نکاتی که گفتیم، این بود که حتما کتابی را انتخاب کنید که برای شما جذابیت داشته باشد. در وهله دوم، شما باید کتاب هایی را برای مطالعه در برنامه خود بگذارید که اندازه کمی دارند.

کتاب هایی که تعداد صفحات آن ها زیاد نیست. این موضوع می تواند شما را خسته کند و ابتدای کار حمل آن به هرجایی تقریبا بسیار سخت خواهد بود. سعی کنید کتاب های کوتاه تر که جذابیت بالایی هم دارند را در اولویت قرار دهید. شما می‌توانید بعد که به این موضوع عادت کردید، کتاب هایی با قطر بیشتر را هم مطالعه کنید.

نوشتن و به اشتراک گذاشتن تجربه

یکی از نکاتی که می‌تواند همزمان با کتاب خواندن، میل شما را به این کار بیشتر کند، به اشتراک گذاشتن نظرات و نکاتی است که از کتاب یاد گرفته‌اید. همان طور که می‌دانید، کتاب ها می توانند نظریات مختلفی را متبادر کنند. به هر حال در این بین شما هم نظریه های مربوط به خود را خواهید داشت و به اشتراک گذاشتن آن ها در بستری مانند اینترنت، می‌تواند به نوعی اشتیاق شما را برای ادامه مطالعه فراهم کند.

وقت مناسبی را انتخاب کنید

سعی کنید زمان مناسبی از روز یا شب را برای مطالعه انتخاب کنید. اوقاتی که کسل هستید و یا حوصله ندارید، موقعیت خوبی برای کتاب خواندن نیستند. وقتی مطالعه می کنید، ذهن و مغز در حال پردازش اطلاعات هستند و این اتفاق به حوصله و انرژی نیاز دارد.

در نتیجه نمی‌توانید انتظار داشته باشید ساعات آخر شب که دیگر هیچ انرژی برایتان نمانده است، علاقه ای به خواندن کتاب داشته باشید. سعی کنید زمانی را در نظر بگیرید که حداقل می‌توانید انرژی لازم برای این کار را صرف نمایید. این کار باعث می‌شود همیشه حس بهتری هنگام مطالعه داشته باشید.

از پادکست‌های صوتی استفاده کنید

پادکست‌های صوتی موقعیتی بسیار مهم و کاربردی هستند که به تنهایی توانسته اند سرانه کتاب خوانی را به شدت بالا ببرند. شما می توانید هنگام رانندگی، پیاده روی و یا حتی انجام فعالیت های روزانه خود کتاب های مورد علاقه تان را گوش کنید و از همین طریق عادت کتابخوانی را در خود تقویت نمایید. پادکست ها طیف بسیار گسترده ای دارند و می توانید با هر سلیقه ای به پادکست های فارسی و یا انگلیسی دسترسی داشته باشید.

کتاب صوتی

عادت به کتابخوانی چه مزایایی برای شما دارد؟

حالا که با اشاره به این تکنیک‌ها به پرسش چطور به کتاب خواندن عادت کنیم جواب دادیم. مسئله بعدی این است که اصلا چنین عادتی چه مزایایی برای ما دارد؟ وقتی شما مطالعه می‌کنید، درهای جدیدی از جهان های بی شمار به رویتان باز می‌شود.

شما می‌توانید به علم به صورت نامحدود دسترسی پیدا کنید و در هر زمینه ای که می‌خواهید، پیشرفت چشم گیری داشته باشید. در حقیقت آموزش و پیشرفت که ارکان اصلی موفقیت هستند، تنها از همین راه به دست می‌آیند. به همین دلیل است که اکثر افراد موفق، مطالعه را به صورت یک عادت روزانه دنبال می‌کنند.

برای تقویت کتاب خواندن و عادت به آن از دوره‌ها و آموزش‌ها استفاده کنید

برای تقویت کتاب خواندن و عادت به آن از دوره ها و آموزش ها استفاده کنید، شما می‌توانید برای تقویت کتابخوانی و ادامه این فرآیند، از آموزش‌ها و دوره‌هایی استفاده کنید که با تمرکز روی این موضوع، تکنیک‌های به روز و کاربردی را به شما آموزش می‌دهند. دوره بولدورز نیز با تمرکز روی موضوع آموزش کتابخوانی به صورت یک روتین روزانه، تمامی الزامات موفقیت در این راه را به شما معرفی می‌کند.

نویسنده: kardorost
تاریخ انتشار:6 ماه قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.